Felelősen egymásért, felelősen a faluért

Hatékony intézmény, hatékony jövő

Cselekvő fejlődés programja

a rend-, átláthatóság-, tisztesség-, kiszámíthatóság és a nyugodt, biztonságos élet programja

 Településünk erősségei:

  • Kedvező területi elhelyezkedés Budapest mellett.
  • Szilárd útburkolat, a község útjainak nagyobb részén. Számottevő munkaerő helyben és a környező településeken is.
  • Korszerű, jól kiépített kereskedelmi szolgáltató övezettel rendelkezünk.
  • Támaszkodhatunk a hagyományokon alapuló kultúránkra.

 Településünk hátrányai:

  • Helyi feldolgozóipar hiánya.
  • Térségi marketing hiánya.
  • Tőkehiány, jelentős hitel állomány, kevés közvetlen bevétel.
  • Összefogás, bizalom hiánya.
  • Turisztikai termékek és programcsomagok hiánya.
  • Kulturális, közösségi programok hiánya.
  • Elhanyagolt falukép, falusi életforma elsorvadása.
  • Minőségi sport és szórakozási lehetőségek hiánya.
  • Lakosságbarát önkormányzati gondolkodásmód hiánya.
  • Rosszul megépült és működtetett vízvezeték hálózat, valamint a szennyvízelvezetés hiánya.
  • Lakóparkok kivitelezési hiányosságai, amely még sokáig fog gondot okozni az önkormányzatnak.
  • Füzes ligeti lehajtósávok hiánya, gyalogos és kerékpáros közlekedés megoldatlansága.
  • Jelentős számú Budapestre és Nagytarcsára ingázó munkavállaló kiszolgálása megfelelő tömegközlekedéssel.

  

I. Célok, programok

 A település fejlődésének alapvető feltétele, hogy az itt élő emberek megélhetése, otthonteremtési lehetősége, az infrastruktúra, a környezeti elemek minősége, az alapellátás színvonala olyan módon legyen biztosítható és fejleszthető, hogy az a lakosság számára a kellemes otthon érzését, kényelmét keltse.

Ebbe beletartozik a jó életminőség biztosítása, melybe az önkormányzat beleérti az életfeltételek biztosításán túl a szabadidős-, kulturális lehetőségek biztosítását is, valamint az információs hálózatok kiépítését.

A fejlődést szabályozott módon lehetővé tevő önkormányzati eszköz a településrendezési feladatkör ellátása, melynek célja a település területének, telkeinek felhasználására és beépítésére vonatkozó helyi szabályok kialakítása.

1. / Megélhetési lehetőségek:

A népesség növekedésének alapkérdése, hogy helyben, vagy elérhető közelségben biztosítható-e a megélhetéshez szükséges foglalkoztatás és a foglalkoztatáshoz szükséges infrastruktúra fejlesztése.

A honvédségi alakulatok felszámolásával sok munkahely megszűnt. A helyükbe lépő létrejött vállalkozások a korábbi létszámot nem tudják foglalkoztatni.

A településen figyelembe véve a több személyt foglalkoztató vállalkozások terjeszkedésének, vagy újak letelepedésének lehetőségét, biztosítjuk a gazdasági, ipari területek fejlesztését összhangban a lakosság környezeti terhelhetőségével. 

2. / Otthon, lakásteremtés:

A község lakossága hosszabb ideje folyamatosan növekszik és a jövőben ez a tendencia várható, köszönhetően a nyugodt környezetnek.  Budapestről, mint város közeli zöldövezetbe irányuló kitelepülés a jellemző.

A jövőben újabb lakótelkek kialakítása válik szükségessé a már meglévőkhöz kapcsolódva. Lényeges az élhetőség figyelembevétele. El kell érni, hogy ne csak aludni jöjjenek az emberek, hanem tényleges életvitelük is része legyen a falunak, mint a szabadidő, mint adózás szempontjából. Ehhez a szolgáltatások bővítése és minőségi javítása szükséges.

Gondoskodni kell szolgálati lakások megteremtéséről.

3. / Levegő, zaj, veszélyes anyagokkal kapcsolatos tevékenység

A község terültén nagy légszennyező forrás nem található. Az újonnan kialakítandó létesítményeknél szabályozni és ellenőrizni kell a légszennyezési értékek betartását.

Az újonnan megnyílt M30 és M31-es utak megnövekedett zajterhelést jelentenek a közelében lakók számára, amelyet zajelnyelő erdőtelepítéssel kell csökkenteni. Fokozottan ellenőrizni kell az kereskedelmi szolgáltató övezetek levegő és zajszennyezettség és az önkormányzat adminisztratív eszközeivel a lakosság komfort érzetét biztosítani kell.

Környezetünk védelme érdekében az önkormányzat zárkózzon el veszélyes anyagokkal kapcsolatos tevékenységtől kivéve az egészségügy területét kizárva az izotóp kezelést a mentességi szint alattiak kivételével.

4. / Zöldterületek:

A község zöldterületi rendszere kialakult. Viszonylag nagy a belterületi területek növényzettel fedett része és a külterület mezőgazdasági művelése is elég intenzív. Fel kell készülni újabb közösségi terek, parkok kialakítására, arra alkalmas helyeken tanösvények, pihenő helyek kialakítására.

Kiegészítés 2019. Elmúlt időszakban csökkent a fásított területek mérete. Az első legfontosabb feladat a fásítás, ökoterületek növelése kapcsolódva a közösségi területek kialakításához

5. / Vízellátás, szennyvíz elhelyezése:

Az elkövetkezendő időszakban a hálózat elöregedése várható. A tömeges üzemzavar és a vízhiány megelőzése érdekében azonnali hatállyal intézkedési tervet kell kidolgozni a hálózat tehermentesítésére, kiváltására, új források megszervezésére.

6. / Szemétszállítás, elhelyezés:

A községben keletkező szilárd hulladék heti rendszerességgel, intézményes módon kerül elszállításra. A közterületek tisztítását a helyi köztisztaságról szóló rendelet szabályozza. Eszerint az ingatlanok előtti terület és árkok tisztítása és karbantartása az ingatlantulajdonosok, az egyéb önkormányzati területek karbantartása az Önkormányzat feladata.

A szilárd hulladék elszállításánál számba kell venni a lakosság létszámának növekedési ütemét, a szelektív hulladékgyűjtés elvét. Vissza kell szorítani ezen a téren a lakossági felelőtlenséget.

7. / Csapadék és belvíz elvezetése:

A község magas talajvízszintje az ingatlanok egy részénél vizesedést okoz, kárt okozva az épületek tartószerkezeteiben.

A településnek egy fő vízelvezetője van. A külterületi vízfolyások nyomvonalai kialakultak, karbantartásuk, tisztításuk nem megfelelő.

Az elkövetkező évek súlyponti feladata a felszíni vizek elvezetése, árokrendszerek felújítása, csapadékvíz-csatorna kiépítésének megindítása.

Újabb telkek kialakításánál figyelembe kell venni az engedélyezésnél a természetes vízfolyásokat, nagyobb esőzések esetén és agyagos területeknél árok rendszer kialakítását.

8. / Villany-, gáz- és energiaellátás:

A községben a villany és gázvezeték hálózat kiépítése teljesnek mondható, az újonnan felmerülő igények kielégítése nem okoz problémát.

A közvilágítási hálózat kiépült, de az ellátás színvonalát a világítóhelyek sűrítésével és korszerűbb világítótestek felszerelésével lehet javítani. Gondoskodni kell környezetkímélő alternatív energiaforrások felhasználásáról. Megkell követelni az építtetési eljárás során, az új lakóterületeken az infrastruktúra teljes kialakítását, hogy ne az önkormányzatot terhelje az elmaradt beruházások pótlása.

Kiegészítés 2019. Meg kell oldani a lakosság és a szolgáltató övezetek villamos energia felhasználásának szétválasztását.

9. / Utak, tömegközlekedés:

A település közúthálózata túlnyomórészt kialakult, jelentős változtatásra nincs szükség. Indokolt viszont a forgalomlassító közlekedési megoldás kiépítése.

A község útjainak zöme szilárd burkolatúak, felújításuk, több helyen indokolt. Az utak mentén túlnyomórészt megépült a járda, szükséges a még hiányzók megépítése.

A főutak mentén célszerű a balesetmentes közlekedés biztosítása érdekében kerékpárút kiépítése.

A község Budapesthez való közelsége miatt nagy az ingázók száma, nagyon fontos a buszközlekedés. Zsúfoltsága miatt szükséges lenne a járatok sűrítése.

Középtávon a BKV-hoz csatlakozás elkerülhetetlen.

Kiegészítés 2019. Az elmúlt 10 évben sokat romlott a közutak állapota. A megtörtént felújítások csak időleges megoldást jelentenek a nagy forgalom miatt. A jövőben egységes faluképhez kapcsolódó minőségi beruházás szükséges.

10. /Egészségügyi ellátás:

A község egészségügyi alapellátás hálózata kialakult. A háziorvosi ellátáson kívül a gondozónői, védőnői hálózat is működik. A betegek kórházi, rendelőintézeti ellátása, a mentőszolgálat Kistarcsán biztosított. A községben működik vállalkozóként fogorvos is.

A lakossági létszám, növekedése miatt új háziorvosi, védőnői, valamint gyermekorvosi praxis felállítása szükséges.

11. / Gyermekintézmények:

A községben két óvoda, önkormányzati, valamint egy egyházi óvoda és az általános iskola működik. Ezeknek a kapacitása kevés lesz, tervezni kell azok bővítését újak építését. Prioritást kell adni bölcsőde sürgős kialakításának.

Sportolási célra igénybe vehető az iskola tornapályája, Grund területén lévő futballpályák.

A honvédségi területek község használatába kerülésével a szabványoknak megfelelő minőségű futball és atlétikai pálya kihasználására kerülhet sor, amely különféle sportágak műveléséhez biztosít lehetőséget.

12. / Szociális szolgáltatások:

A település részére előírt szolgáltatásokat az önkormányzat biztosítja.

A jövőben a szervezett idős gondozás keretében biztosítani kívánjuk az egyedül élők vészjelző rendszerének kiépítését, valamint az igénylők részére a szociális étkeztetést.

13. / Környezet:

A települési környezet minőségét meghatározza a közterületek kiépítettsége, rendezettsége, az ingatlanok, épületek karbantartottsága, a kerti kultúrák állapota.

A községben a közterületek kialakulása, rendezése többnyire spontán módon, nem előre tervezett formában történt.

Az épített környezet, az állandó növényzetek alakítása lassú folyamat, csak hosszabb távon várható lényeges átalakulás, de a rekonstrukció során törekedni kell a tudatosságra, tervezettségre, az esztétikus megjelenés biztosítására.

Ezen a területen legfontosabb a környezetvédelem és a zöldterület-gazdálkodás.

 

 II. Önfenntartó, megújuló falu

„Felelősen egymásért, felelősen a faluért”

 

Településünk lehetőségei - fejlesztési irányok

 Az önkormányzat működését felesleges elvonások sokasága jellemzi. 

A helyi gazdaságban ezt adóbevételek visszaforgatásával, új pénzalap létrehozásával, ökogazdálkodással érhető el. Intézményi szinten pedig fejlesztési társaság létrehozásával, -működtetésével, - e-kapcsolat fejlesztésével, helyi piacok kialakításával.

         Létre kell hozni egy rendszeresen megtartott Lakossági Egyeztető Fórumot, amelyben a lakosság képviseletében megjelennének a civil szervezetek, lakóparkok, vállalkozók, ill. azok delegáltjai.

A Képviselő-testület jelentős információhoz jut a Lakossági Egyeztető Fórum által. Így lehetőség van arra, hogy a rövid és hosszú távú terveit a többség érdekeinek megfelelően alakítsa, változtassa vagy elvesse azt.

A helyi vállalkozók és vállalkozni akarók, helyzetbe hozásával jelentősen bővülne a kisvállalkozók lehetőségei, mivel az elköltött pénzek nagyobb része Nagytarcsán maradna, így új vállalkozások is alakulhatnának, a felmerülő igények következtében pl. szolgáltatói és kereskedői szektorban. 

Prioritások

  • Önfenntartó, önellátó ökológiai gazdálkodású önkormányzat kialakítása
  • Alternatív energiahálózat kialakítása
  • Helyi vállalkozásaink védelme és erősítése
  • Munkahelyteremtés a fenntartható iparágakban
  • Kis- és középvállalkozások támogatása
  • Laktanya, HEMO, Nőtlen Tiszti Szálló, Petőfi Lakótelep, Honvédségi körrel kapcsolatos teendők ütemezése, végleges megoldások kimunkálása
  • A közvilágítás, valamint intézményeink világítás korszerűsítése
  • Közjegyzői status, okmányiroda létrehozása Kistarcsa Önkormányzatával közösen (megvalósult)
  • Iparterületek fokozatos, a falu érdekeinek megfelelő fejlesztése.
  • Környezetvédelmi program

 

1. Oktatás, kultúra, sport

„Tenni kell a gyermekeink jövőjéért! Befektetés az oktatásba, kultúrába, befektetés a jövőbe.”

      Gyermekeink tiszta lélekkel, tiszta szívvel tekintenek a világra. A mi feladatunk, személyiségük keresztény erkölcsön nemzeti öntudaton alapuló fejlesztése. Ezért fontosnak tartom, hogy képzett és gyermek centrikus pedagógusok foglalkozzanak gyermekeinkkel. Nevelésük során gyermekeink önmagukat valósítsák meg.

Rohanó világunkban az anyák rákényszerülnek, hogy szülés után minél előbb munkába álljanak. Ezért elengedhetetlen bölcsőde létesítése.

Gyermekbarát játszótereket kell kialakítani a lakóparkokban, az Ófaluban lévőket pedig fejleszteni kell.

    Községünk magas színvonalú oktatói bázissal rendelkezik. A jövőben ezt a tudást középfokú oktatásra (esti gimnázium) is ki kell használni a képzett munkaerő helyben történő biztosítása érdekében. Ehhez, szükséges lesz az oktatók, tanárok versenyeztetése az állások elnyeréséhez, hogy a kiválasztás a tudás és rátermettség alapján történjék.

   Szükség van a független, magyar és a nemzetiségi hagyományokat támogató művelődési központra. Ez a HEMO-ban (Helyőrségi Művelődési Otthon) kis ráfordítással  kivitelezhető.

    A mai világban a sport sokkal inkább üzlet, mint a testmozgás igényeit kielégítő szerveződés, játék. Így egy kedvező befektetési lehetőség adódik, ahol sport és üzlet összefonódik. Vannak olyan sportágaink, amelyben kimagasló eredményeket értek el sportolóink, így ezekkel kellene kezdeni, hogy más sportágak is forrásokhoz jussanak, általuk.

Növekvő diáklétszám (iskola befogadóképességének növelése). A településnek koncepcióval kell rendelkeznie az iskola fejlődést, növekedését, specializációját illetően. A növekvő lakósság szám normál esetben együtt jár a gyermeklétszám növekedésével, és kívánatos lenne, hogy a helyi gyerekek a helyi iskolába járjanak. Ehhez az iskolának valós és kívánatos alternatívát kell kínálnia – főként a Budapestről kiköltözött, kiköltöző lakosság igényeihez mérten. 

  • Az iskola felújítása (pályázat), fejlesztése (a település legnagyobb közintézménye!)
  • A helyi hagyományőrzés erősítése, támogatása, egyesületek formájában, gyermekek körében. 
  • Ingyen sportolási lehetőségek kialakítása
  • Az iskola sportpályájának felújítása.
  • Az új igényekhez alkalmazkodó szakkörök indítása. Ne vesszen el tehetséges gyerek. Adjunk meg minden lehetőséget gyerekeinknek, hogy a felgyorsult világban ahol nagy teljesítményekre kell felkészülni, megállják a helyüket.  
  • Színvonalas, települési rendezvények szervezése, helyi, vagy nemzeti alkalmaink jeles napjainak megünneplése.
  • Népművészeti hagyományok ápolása.
  • Zeneiskola fejlesztése. Együttműködés az önkormányzattal. A zeneiskola vegyen részt a település „kommunikációjában” (testvérvárosi kapcsolatok, stb. együtt a hagyományőrzéssel) ünnepi és egyéb rendezvényeken.
  • A HEMO (Müvelődési Otthon) bevonása végleges jelleggel a kulturális, ill. ifjúsági programokba,  Pl. ifjúsági klub, kismama klub stb. alakítása
  • Bölcsődei, szolgáltatás biztosítása
  • A jelenlegi sportpályánk rendbetétele, hogy biztonságosan mások által is használható legyen. Nagyobb figyelem a tömegsportnak, hogy a gyerekek és a fiatalok helyben is tartalmasan és egészségesen tölthessék el szabadidejüket. Laktanyai sportpálya hasznosítása.
  • Szabadidő kulturált eltöltésének biztosítása. 

 

2.   Élhető falu

„Életet a falunak, életet a fejlődésnek” 

Infrastruktúra fejlesztése

  • Utak karbantartása, jelzőlámpák, forgalomlassítók elhelyezése
  • Víz, csatornahálózat korszerűsítése
  • Kerékpár utak kialakítása
  • Informatikai hálózat bővítése
  • Lakópark Ófaluval való közlekedési összeköttetésének megoldása
  • Kistarcsa- Budapest XVII. kerület tömegközlekedési megoldásának lehetőségei,  BKV összeköttetés Budapesttel, s ezek anyagi vonatkozásai
  • A települési infrastruktúrához (víz, villany, út) kapcsolódó beruházások teljeskörű megvalósítása 

A falu esztétikai és használati értékének helyreállítása 

  • Új, működő, korszerű gyermekbarát játszótereket létesítése
  • Közösségi terek fejlesztése- különös tekintettel a fiatalok közösségi terére
  • Piac létesítése
  • Segélyezési rendszer ésszerűsítése
  • Az ifjú házasok és az újszülöttek kiemelt támogatása
  • Lakáshoz jutás támogatása
  • Biztonságos környezet megteremtése
  • Térfigyelő rendszer működtetése
  • Körzeti Megbízotti status létrehozásának lehetőségei, megbízott lakásmegoldásának eshetőségei.
  • Településrészek bizalmi hálózatának megszervezése

 

 3.   Önkormányzati demokrácia

„Hatékony intézmény, hatékony jövő”

 

A lakosság bizalmának elnyeréséhez elengedhetetlen az önkormányzati hivatali-szakigazgatási munka átláthatóságának fokozása a közbeszerzések tisztasága, az engedélyezési eljárások korrupció-mentessége. Ehhez kezdeményezem a helyi jogi háttér megalkotását.

Az önkormányzati munka legfontosabb elemének tekintem a település marketinget. A mai világban a kommunikáció és a települési marketing nélkül, csak az egy helyben topogás érhető el. A szürkeségből történő kiugrás, sok  munkával jár, de nagyságrendekkel többet hoz az itt élő embereknek, mint amennyit anyagilag befektetünk. Választani kell a jövőbeli képviselő-testületnek, hogy csak a kötelezően ellátandó feladatokra koncentrál, és tovább erősíti Nagytarcsa község alvó státuszát, vagy felvállalja azt is, hogy a községünk szerepköre erősödjön és megteszi azokat a lépéseket, amelyeket több évtizede halogat.  

  • Polgármesteri Hivatal és intézményei átvilágítása, ügyfélbarát szolgáltatás megerősítése. Az emberek a felvetett problémákra az önkormányzattól nagyobb odafigyelést, a hivataltól gyorsabb, szakszerűbb ügyintézést várnak. 
  • A közvagyonnal való gazdálkodás felelősségének újraszabályozása, átlátható, takarékos gazdálkodás megvalósítása
  • Szigorú pénzügyi ellenőrzés, költségtakarékos gazdálkodás, a helyi adók és járandóságok következetes behajtása
  • Korrupció ellenes intézkedések 
  • Az önkormányzati nyilvánosság következetes megvalósítása, a konstruktív kommunikáció kialakítása a fent említett bizalmi hálózaton keresztül, valamint a sajtó- és internet adta lehetőségeket kihasználva.
  • Sajtó- és média működtetése
  • Az információs technológiák adta lehetőségek gazdaságos és felhasználóbarát kihasználása
  • Teljes körű gazdasági, pénzügyi költségvetési leltárkészítés az átvételnél.
  • Kifizetések szigorítása.
  • Többet kell pályázni, felkészülten, precízen.
  • Településrészbizalmi hálózat megszervezése 

 

Pénzügyek

„Tiszta, átlátható gazdálkodás”

  • A település jelenlegi pénzügyi helyzetének tételes áttekintése
  • Bevételek növelése – elsősorban pályázatok útján, (de a szolgáltatási tevékenységek bővítésével, területen folyó magán- és közberuházások következményeként, fizetési morál ill. eredményesség javításával)
  • A pályázati rendszer hatékonyabbá tételével, a pályázatok eredményességének javításával, a pályázatíróval történő hatékonyabb együttműködés segítségével. Ide tartozik más települések gyakorlatának átvétele is adott esetben.
  • A bevétel-kiadás rendszer felülvizsgálata, hatósági jogkör erősítése (büntetések, adóbevételek)
  • Önkormányzati szolgáltató vállalat alakítása – delegált feladatokkal, alkalmazottak számának növelésével, elszámoltatással, teljesítményértékeléssel. A bevétel és eredménytermelő képesség javítása szükséges, valamint a kialakult image javítása.
  • Az ifjú házasok és az újszülöttek kiemelt támogatása (az önkormányzat lehetőségeihez képest). Érdemes összekötni a „település lakosság megtartó képesség” programmal.
  • Az önkormányzat beszerzéseinél a helyi szolgáltatók, szállítók preferálása. A lakosság, civilszervezetek bevonása a folyamatokba, döntés előkészítésbe. A település lakosaival közös érdek és érdemi együttműködés kialakítása. 
  • Az önkormányzat műszaki és jogi tevékenységének erőteljes fejlesztése. Számos rosszul megkötött szerződés, ill. be nem hajtható ígéret áll mögöttünk. 

 

Kommunikáció:

„Tiszta beszéd átlátható jövő”

  • Érdemi kommunikáció a falu lakossága felé. Érdemi falunapok, tájékoztatók tartása.
  • Fontos, hogy a lakosság érdemi javaslatait, ötleteit összegyűjtsük. Nem elég a „dobjuk be ötleteinket” láda! Jelenleg a lakosság kiábrándult, nem tesz érdemi lépéseket. Ezért a testületnek kell feléjük lépni.
  • A jelentősebb fejlesztések, arculat alakítások, stb. megerősítése helyi népszavazással. (valamilyen egyszerűsített forma. Internet? – XXI sz.!)

 

4.   Műszaki fejlesztések

"Korszerű infrastruktúra, kiegyensúlyozott gazdaság"

  • kerékpárutak kialakítása 
  • átjárás megteremtése Füzesliget és Ófalu között a Szilas patakon – híd kialakítása
  • Lakóparkok – le- és felhajtás továbbra sem biztonságos
  • Járdák építése, javítása
  • Víz- és szennyvíz vezeték rendszer rendszerszintű átvizsgálása és teljes rekonstrukciója az egyéb fejlesztésekkel (pl. közúthálózat rekonstrukció) összhangban. Elkerülendő pl. a frissen fektetett útburkolat kéthetes korában történő bontását – számos példa van rá!
  • Csapadékvíz elvezető rendszer ésszerűsítése, idekapcsolódó árvízvédelmi beruházások
  • szilárd burkolatú utak arányának növelése, a teherfuvarozók által tönkretett utak javítása
  • Petőfi lakótelep jogi helyzetének, energetikai ellátásának rendezése.

 

5.   Biztonság

„Nyugodt mindennapokat”

  • Térfigyelő rendszer érdemi működtetése, összeköttetése a rendőrséggel. Megelőzési célú felhasználás.
  • Körzeti Megbízotti status létrehozásának lehetőségei, megbízott lakásmegoldásának eshetőségei.
  • Szigorú büntetést kapjon a falu nyugalmának rendjének háborítója.
  • A mezőőrök feladatainak, jogkörének, újraértékelése.
  • Figyelő szemek” a biztonságért! 

 

6.   Egészségügy:

„Egészséges emberek, egészséges falu”

   Az állami TB által finanszírozott háziorvosi ellátás a jövőben nem fogja tudni kiszolgálni a gyarapodó létszámú falut. Így elengedhetetlen egy újabb körzeti orvosi praxis beindítása. Vele párhuzamosan gyermekorvosi praxis létrehozását is kezdeményezni kell. Új praxisok kialakításánál a betegség megelőzésre kell helyezni a hangsúlyt. A betegek részére a hagyományos orvoslás és gyógyítás mellett lehetőséget kell adni az alternatív gyógymódok igénybevételére is. Ezért az új képviselő-testületben szorgalmazni fogom az alternatív egészségcentrumok létrehozását. (Az már megvitatandó kérdés, hogy önerőből valósítják meg, vagy támogatjuk is.)

   Olyan munkalehetőséget is kell teremteni, ahol alkalmazni tudják az idősebbeket. Néprajzi hagyományainkat ápolva és felelevenítve lehetne foglalkoztatni az időseket hímzéssel, varrással és egyéb kézimunkával.

   Az idősek bölcsessége nélkül nem lehet jövőt építeni. Ezért különös gonddal és odafigyeléssel kell helyzetüket javítani. Ma a világban nagy szükség van az idősekre, hogy gyermekeink és unokáink személyiségének kialakulásában nagyobb szerep juthasson családi szeretetnek, és unokák átvehessék mindazt a bölcsességet, amelyet a nagyszülők szerető gondoskodása nyújthat nekik.

    A számukra biztonságot nyújtó vészjelző rendszer kiépítését meg kell kezdeni.

Alapvető lakossági érdek, hogy a háziorvosi-gyógyszertári- védőnői szolgáltatás, a sürgősségi betegellátás maximálisan megoldott legyen.

  • A növekvő lakosságszám és terhelés miatt a jelenlegi mellett egy új praxis kialakítása. Másrészről a lakosság érdekében kényelmesebbé kell tenni az egészségügyi szolgáltatások elérését.
  • Helyi gyermekorvosi rendelés kialakítása
  • Parlagfű irtás promóciója – ellenőrzése, büntetése szükség szerint!
  • Szervezett betegségmegelőző felvilágosító munka
  • Ingyenes szűrő vizsgálatok szervezése, egészség hét megrendezése
  • Szervezett idősgondozás, egyedül élők vészjelző rendszerének kiépítése
  • Rászorulók megsegítése, szociális helyzetük felmérése. 

 

7.   Környezetvédelem

„Tenni kell a tisztaságért, tenni kell a környezetért!” 

  • A település tisztaságának biztosítása 
  • A megelőzés és tájékoztatás szerepének erősítése. 
  • Az új autópályák szomszédságában lakók zajterhelésének csökkentése érdekében zajvédő falak, erdősávok telepítése 
  • Az illegális szemétlerakás szigorú megbüntetése.
  • Minél több családi ház vagy lakóépület szennyvízcsatornára történő csatlakozása.
  • Környezetvédelmi program megvalósítása.
  • Helyi természetvédelmi értékek, természetvédelem alá helyezése. 
  • Parkok, utcák játszóterek újjászületése, főleg a lakosság segítésével.
  • Közmunka lehetőségre kiírt pályázatok maximális kihasználása.
  • Víz, szennyvíz hálózat ütemezett rekonstrukciója
  • Csapadékvíz elvezetés gondjainak, megoldása
    • Felszámolni azt a tarthatatlan állapotot, hogy a szemét elhelyezése, begyűjtése bizonyos területeken megoldatlan, így a lakosok egy része a háztartási szemetét a fő utak mentén található szemetesekbe hordja
    • Kiegészítés 2019. Mivel ma már nincsen a főutakon se kuka, se szelektív kuka, így a Petőfi lakótelepre viszik.

 

 8.   Közösségi élet, sport:

„Ép testben, ép lélekben egészséges a nemzet!”

  • A helyi sportélet megújítása
  • Nagytarcsa Sportegyesület megalakítása (profi klub), vagy a Nagytarcsai Tömegsport Egyesület határozottabb támogatása, érdemi működésének elősegítése.
  • Új beköltözők bevonása – ehhez értéket kell közvetítenünk és értelmet kell adnunk!
  • Összefogással teremthető értékek bemutatása, megvalósítása

 

 9.   Együttműködés és partnerség

Partnerség a jövő záloga

  • Testvértelepülésekkel együttműködés, újak felvétele
  • Csere-diák program
  • Sikeres testvértelepülések működési módszereinek tanulmányozása, az adoptálható módszerek átvétele.
    • Szoros kapcsolat kiépítése a szomszédos települések önkormányzati és civil szervezeteivel

 

 



Weblap látogatottság számláló:

Mai: 3
Tegnapi: 1
Heti: 3
Havi: 14
Össz.: 3 354

Látogatottság növelés
Oldal: Program
Felelősen egymásért, felelősen a faluért - © 2008 - 2024 - oravecz.hupont.hu

A HuPont.hu segítségével a weboldalkészítés gyors! Itt kezdődik a saját weboldalkészítés!

ÁSZF | Adatvédelmi Nyilatkozat

X

A honlap készítés ára 78 500 helyett MOST 0 (nulla) Ft! Tovább »